czwartek, 30 maja 2013

Brownie z masą karmelową i orzechami ziemnymi

Pierwsze moje skojarzenie, gdy znalazłam przepis na Karmelowe Brownie z orzechami ziemnymi na stronie Kwestii Smaku, było: Snickers. I rzeczywiście po spróbowaniu już gotowego ciasta przypomina w smaku Snickers w polewie z gorzej czekolady. Autorka przepisu zaleca blaszkę ok. 20/24 cm. Ja takiej nie miałam, więc zmodyfikowałam recepturę. Zamiast wysokiego ciasta przekrojonego i wypełnionego masą karmelową, polanego karmelem z orzechami, ja zrobiłam nieco inaczej, a efekt i tak był obłędny. Upiekłam nieco niższe brownie. Na wierzchu wylałam masę karmelową i posypałam posikanymi orzechami ziemnymi. Zrezygnowałam z polewy. I taka wersja tego ciasta mi się podoba. Oto przepis nieco zmodyfikowany przeze mnie.

Potrzebujemy:
Na ciasto:
- 3 duże jajka (lub 4 małe),
- 200 g masła,
- 200 g gorzej czekolady min. 70%,
- 1 szklanka cukru pudru,
- 3/4 szklanki mąki.
Na polewę:
- ok 70 g. orzeszków ziemnych solonych,
- 1,5 szklanki mleka w proszku,
-100 ml wody,
- 1/3 kostki masła,
- 1/2 szklanki zwykłego cukru,
- 200 g serka mascarpone.
I jeszcze ok. 70 g orzeszków ziemnych do posypania.

Najpierw w rondelku na bardzo małej mocy, by nie nagrzać zbytnio, rozpuszczamy kostkę masła wraz z czekoladą, bardzo często mieszając. Odstawiamy do ostygnięcia. W tym czasie nagrzewamy piekarnik do 180 st. C. Jajka wbijamy do miski i ubijamy razem z cukrem do puszystej masy (ok. 10 minut). Teraz wlewamy chłodną masę czekoladową. Dokładnie mieszamy. Dokładamy przesianą mąkę. Delikatnie dokładnie mieszamy do połączenia składników. Ciasto wylewamy do blaszki u mnie ok. 22 / 25 cm. Wstawiamy do piekarnika na 25 minut, z tym, ze po 10 minutach zmniejszamy temperaturę piekarnika do 170 st. C. Po wyłączeniu piekarnika ciasto zostawiamy tam na jakieś 2 minuty. Otwieramy piekarnik. Wyjmujemy ciasto i pozostawiamy do wystudzenia. W tym czasie możemy zrobić co trzeba z orzechami czyli rozsypujemy je na blaszce i podpiekamy do zbrązowienia w piekarniku w temperaturze 160 st. C. U mnie to trwało 8 minut.
Teraz bierzemy się za masę kajmakową. 1/3 kostki masła rozpuszczamy w rondelku wraz z cukrem. Podgrzewamy mieszając  drewnianą łyżką ok. 15 minut. Masa ma zbrązowieć. Wlewamy wodę. Zagotowujemy i mieszamy do połączenia składników. Zdejmujemy z ognia i chwilę czekamy aż nieco przestygnie. Do ciepłego wsypujemy mleko w proszku i dokładnie mieszamy. Ja użyłam do tego stopki od blendera, bo masa jest za gęsta na zwykły mikser. Odstawiamy do ostygnięcia. Teraz siekamy orzeszki. Gdy masa kajmakowa jest już zimna dodajemy serek mascarpone i mieszamy. Ja tu znowu użyłam blendera. Gdy masa jest gładka wsypujemy połowę orzechów i mieszamy. Wylewamy masę na ciasto.Obsypujemy resztą orzechów. Wstawiamy do lodówki. Po kilku godzinach ciasto jest gotowe.

Głęboko czekoladowe ciasto, mleczna polewa oraz słone orzeszki. PYCHA


1 komentarz: