środa, 27 lutego 2013

Będziemy piec chleb czyli jak przygotować zakwas

Pieczenie chleba na zakwasie to niezwykle cenna umiejętność. Smak takiego pieczywa jest niepowtarzalny. Jeszcze niedawno myślałam, że nie dam rady, nie potrafię. Ale udało się i od 3 miesięcy  nie kupujemy chleba. Sama piekę 2 lub 3 razy w tygodniu.

Aby wyhodować własny zakwas:

Na początek potrzebujemy:
1. szklany słoik 1 litr pojemności, najlepiej ze szklaną pokrywką (u mnie z Ikei)
2. drewnianą łyżkę
3. woda - ja używam takiej prosto z kranu
3. 1 kg mąki razowej  typ 2000 (u mnie producent Młynomag)
4. ściereczka lub pieluszka

Zaczynamy:
Pierwszy dzień - do słoika wlewamy 50 g wody w temperaturze pokojowej i mieszamy z 50 g mąki żytniej. Nie powinno się używać łyżki metalowej, a drewnianą lub plastikową. Przykrywamy ściereczką. Odstawiamy w ciepłe miejsce (np pod kaloryfer) na 24 godziny.

Drugi dzień - dodajemy znowu 50 g wody i 50 g mąki. Mieszamy. Odstawiamy na 24 h.

Trzeci dzień - wyrzucamy połowę mieszanki. Do tego co zostało dodajemy 50 g wody i 50 g mąki. Mieszamy. Odstawiamy na 24 h.

Czwarty dzień - wyrzucamy połowę mieszkanki. Dodajemy 50 g mąki i 50 g  wody. Mieszamy. Odstawiamy na 24h.

Piąty dzień - wyrzucamy połowę mieszanki. Dodajemy 50 g wody i 50 g mąki. Mieszamy. Odstawiamy na 12 h. Potem znowu połowę wyrzucamy i  dodajemy 50 g wody i 50 g mąki.

I w sumie zakwas powinien być gotowy. Pachnie troszkę alkoholem i octem.  Żeby zwiększyć jego moc jeszcze przez kilka powtarzałam czynności z dnia piątego. Potem upiekłam chleb. Bez drożdży. Na własnym zakwasie.

Aktywny zakwas
Przy przygotowaniu zakwasu korzystałam z porad zamieszczonych tutaj - przepis na chleb.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz