poniedziałek, 31 sierpnia 2015

Ciasto czekoladowe ze śliwkami

Lato w mieście nie jest fajne: upał, duszno, nic się nie chce. Jednym słowem  męczarnia. Pocieszeniem dla mnie, że mimo tej suszy, na bazarkach są wspaniałe owoce. A że lubię ciasta z owocami często teraz szukam czegoś do upieczenia na necie. Piekłam niedawno owsianą szarlotkę ale nie przypadła mi do gustu. A przepis na ten smakołyk znalazłam na stronie Małej Cukierenki klik. Bardzo proste i szybkie w przygotowaniu. Piekłam już dwa razy i zauważyłam, że wynik zależy od jakości użytych produktów. Najlepszy wynik uzyskałam, gdy piekłam na bazie masła z Lidla a połowę cukru brązowego zastąpiłam białym drobnym. Cukier brązowy bardzo wolno się rozpuszcza i mimo tego, że za drugim razem wykorzystałam cukier trzcinowy zmielony w młynku do kawy, to ciasto nie miało tej samej puszystości. Oczywiście najważniejsze jest, żeby składniki były w temperaturze pokojowej (mleko, jajko, masło). Podane proporcje (miarowa szklanka to stara szklanka arcoroc - 250 ml) są dostosowane do okrągłej foremki o średnicy 20 cm.


Potrzebujemy:
- 5 dużych śliwek,
- 1 i 1/3 szklanki mąki pszennej,
- 100 g masła + masło do formy,
- 1 duże jajko,
- szczypta soli,
- 1/4 szklanki kakao,
- 2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia,
- 1/2 szklanki mleka,
- 2/3 szklanki cukru jasnego brązowego dobrze rozpuszczalnego (lub pół na pół z białym drobnym),
można dodać troszkę mniej cukru jeśli lubimy mniej słodkie ciasta,
- 1 cukier waniliowy mały (opakowanie chyba 8 gram),
- 1 łyżka brązowego cukru do posypania śliwek,
- opcjonalnie troszkę cynamonu do posypania śliwek (ja nie użyłam).

Włączamy piekarnik na 180 st. C. Dno foremki wykładamy papierem do pieczenia. Boki smarujemy masłem. Umyte śliwki przekrawamy na pół.

Mąkę przesiewamy razem z kakao, proszkiem do pieczenia i solą.

Masło ucieramy z podanymi cukrami (w oryginalnym przepisie podane jest żeby ubijać 3 minuty na najwyższych obrotach miksera, dla mnie było to za mało i ucierałam ok. 5 minut).

Teraz dodajemy jajko. Miksujemy chwilę. 

Następnie dodajemy połowę ilości mleka i połowę mieszanki mąki i kakao. Miksujemy na średnich obrotach do połączenia składników. Dodajemy resztę mąki i mleka. Chwilkę miksujemy do połączenia składników. 

Tak przygotowane ciasto przekładamy do foremki. Układamy śliwki skórką do dołu. Obsypujemy śliwki samym cukrem lub mieszanką cukru i cynamonu.

Pieczemy ok. 50 - 60 minut (na dolnej półce piekarnika). Po wystudzeniu można już cieszyć się wspaniałym smakiem.

2 komentarze: