sobota, 10 maja 2014

Gulasz segedyński


Na zrobienie tego gulaszu namówiła mnie moja siostra. Praktycznie po kolei robi wszystkie przepisy z książki Mięsna duszone i gotowane na 100 sposobów. Ja przygotowałam tą potrawę łącząc recepturę z tej książki oraz z tego bloga. Efekt: mój mąż po spróbowaniu od razu chwalił, że mu bardzo smakuje, co się nie zdarza często. Jeden tylko błąd zrobiłam na samym początku, co skutkowało małą ilością sosu w gulaszu. Pomyliłam paprykę ostrą ze słodką i zamiast pół łyżki wsypałam całą, kopiastą łyżeczkę ostrej, węgierskiej, wędzonej papryki. Na szczęście uratowałam mięso, wylałam bulion, który w trakcie przyrządzania wlałam do szynki i nalałam nowego, ale już w mniejszej ilości, bo zdawałam sobie sprawę z faktu, że część aromatu z mięsa niestety wylądowało w kanalizacji razem z ostrą papryką (tu na szczęście). Ale mimo przykrej przygody gulasz był smaczny, a Wam wyjdzie nieco więcej sosu :) Do gulaszu pasowały idealnie pieczone ziemniaczki tego przepisu.


Potrzebujemy:

- 60 dag szynki wieprzowej,
- 60 dag kiszonej kapusty,
- 1/3 łyżeczki wędzonej papryki,
- 1/4 łyżeczki ostrej papryki (opcjonalnie, jeżeli ktoś lubi bardzo ostro),
- 1 pełna łyżeczka słodkiej papryki,
- 400 ml bulionu,
- 2 cebule,
- 2 łyżki smalcu lub oleju,
- 2 łyżki mąki pszennej,
- 1/4 łyżeczki nasion kminku,
- 2 - 3 ząbki czosnku,
- 2 łyżki koncentratu pomidorowego,
- sól, pieprz.




Mięso dokładnie myjemy, osuszamy i kroimy  w kostkę. Oprószamy mąką. Na patelni rozgrzewamy tłuszcz i obsmażamy mięso do zrumienia. Przekładamy do garnka z grubym dnem. Przykrywamy pokrywką. Na patelni, na której smażyło się mięso, podsmażamy cebulę pokrojoną w pół krążki. Dodajemy do mięsa. Teraz dokładamy wyciśnięty przez praskę czosnek, kminek, papryki i chwilę razem przesmażamy. Wlewamy bulion, solimy i dusimy pod przykryciem na małej mocy, co jakiś czas mieszając, aż mięso będzie miękkie - ok. 1,5 do 2 godzin.

Kiszoną kapustę przelewamy wodą, żeby pozbyć się trochę kwaskowatości. Zalewamy w garnku wodą. Nie za dużo, tak żeby praktycznie tylko przykryła kapustę. Gotujmy na bardzo małej mocy 40 minut. Odlewamy.

Gdy mięso będzie już miękkie, dodajemy kapustę, koncentrat pomidorowy, mieszamy i gotujemy jeszcze 5 minut. Jeśli potrzeba - doprawiamy. Podajemy z ziemniakami lub kaszą.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz