niedziela, 3 marca 2013

Chleb codzienny na zakwasie

Jest to najłatwiejszy przepis na chleb pszenno - żytni, który udaje się zawsze. Znalazłam go w wydaniu listopad 2012 "Moje gotowanie". Jego czas przygotowania dostosowałam do mojego planu dnia. Chleb wychodzi miękki, lekko wilgotny i długo pozostaje świeży.



Potrzebujemy:
Na zaczyn:
- 2 łyżki aktywnego zakwasu,
- 35 dag maki żytniej chlebowej typ 720,
- 300 ml wody.
Na ciasto właściwe:
- 25 dag mąki żytniej chlebowej,
- 30 dag mąki pszennej typ 500 do 650,
- 2 łyżeczki soli, najlepiej morskiej,
- ok. 400 ml wody,
- zaczyn.
Chleb pieczony w silikonowej formie
Ponadto otręby żytnie.

O 6 rano przed wyjściem do pracy przygotowuję zaczyn: mieszam zakwas, mąkę żytnią i wodę, przykrywam folią spożywczą i ściereczką. Odstawiam i idę do pracy. Po powrocie do domu po ok. 9 godzinach przesiewam do miski pozostałą mąkę żytnią i pszenną. Dodaje wodę. Mieszam w mikserze hakiem do momentu aż widać będzie, że ciasto zrobiło się lśniące i  gładkie. Jego konsystencja jego nieco mniej zwarta niż ciasto drożdżowe na bułki. Troszkę się "rozlewa". Jest to chleb pieczony w foremce. Przykrywam miskę folią spożywczą i odstawiam na 1 - 1,5 godziny. Po tym czasie przekładam ciasto do foremki lekko wysmarowanej oliwą i wysypanej otrębami żytnimi. U mnie jest to silikonowa forma do pieczenia chleba z Duki (taka trochę szersza krótka keksówka). Bardzo ją lubię, bo nie mam problemu z wyjęciem chleba po upieczeniu. Myje się również bardzo łatwo. Ale wracając do ciasta... w formie, przykrytej torebką foliową (reklamówką) najlepiej w ciepłym miejscu, w zimie przy kaloryferze, chleb rośnie ok.2 do 3 godzin. Potem albo obsypuje wierzch mąką albo smaruje pędzelkiem z wodą. Wstawiam do nagrzanego piekarnika do 230 st. C wraz z miseczką z wrzącą wodą. Tak piekę 15 minut. Potem obniżam temperaturę do 200 st. C, wyjmuje miseczkę i piekę jeszcze ok. 35 minut. Po wyłączeniu piekarnika, chleb stoi tam jeszcze 5 minut. Potem wyjmuje, przykrywam ściereczką  i studzę na kratce całą noc. Na pewno nie jest surowy gdy postukany wydaje głuchy odgłos. Rano na śniadanie mam pyszny chleb z chrupiąca skórką. Chleb zachowuje jeszcze świeżość przez 2 - 3 dni. Pasuje do wszystkiego i  jest najczęściej pieczonym przeze mnie chlebem.

Chleb pieczony na kamieniu
Chleb pieczony w garnku żeliwnym

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz